Rodzinne wakacje na kempingu
i podróże po Europie

Montserrat w Hiszpanii

Wzgórze Montserrat to jedno z najczęściej odwiedzanych miejsc w okolicach Barcelony, gdyż położone jest zaledwie 40 km od miasta. Wielu turystów wybiera się tutaj na jednodniową wycieczkę, by zrobić sobie przerwę w plażowaniu. My też się tu dotarliśmy i podzielimy się z Wami przemyśleniami czy warto się tu wybrać.

Dojazd do Montserrat i parkingi

Wyruszając na wycieczkę byliśmy bardzo podekscytowani. Montserrat było bowiem od dawna na liście miejsc do zobaczenia. Samochód zaparkowaliśmy na parkingu przy kolejce linowej, którą można wjechać na sam szczyt góry. To zdecydowanie najlepszy sposób na dotarcie do celu.  Aeri de Montserrat znajduje się przy głównej drodze i jest bardzo dobrze oznaczona. Przy dolnej stacji kolejki znajduje się spory parking. Inną opcją jest wjazd kolejką zębatą Cremallera de Montserrat. Kolejka startuje z Monistrol de Montserrat. Nie polecamy pchać się autem na szczyt. Droga jest kręta, a miejsc parkingowych na górze mało. Więc jeśli zaliczacie się do jednodniowych turystów i nie planujecie noclegu w Monserrat to zostawcie auto u stóp góry.

Montserrat co warto zobaczyć?

Nazwa Montserrat po katalońsku oznacza przepołowioną górę. Mieliśmy w głowie, że dotrzemy do dość trudno dostępnego miejsca, klasztoru ukrytego wśród wielkich skał, a tymczasem na szczycie wyrosło spore, komercyjne miasteczko z restauracjami, hotelami i całym komercyjnym kiczem  Gdy już przełknęliśmy gorzkie rozczarowanie, ruszyliśmy w poszukiwaniu miejsc wartych zobaczenia.

Bazylika w Montserrat

Bazylika w Montserrat kryje w sobie cudowną, drewnianą figurę Matki Bożej z Dzieciątkiem, która wg legendy została wyrzeźbiona przez św. Łukasza. Co prawda nauka zaprzecza legendzie, gdyż wg naukowców powstała nie wcześniej niż w XII wieku. Jednak sczerniała od świec figura jest jedną z najważniejszych, hiszpańskich symboli religijnych.

Bazylika ma charakterystyczne cechy dla gotyku i renesansu,  jest przepiękna i bogato zdobiona. Ołtarz zachwyca, ale to nie to miejsce najbardziej chcą oglądać turyści i wierni. Wszyscy kierują się do wspomnianej figury Czarnej Madonny. Jest to figura Matki Bożej z Montserrat z dzieciątkiem Jezus, która jest patronką Katalonii. Figura umieszczona jest nad ołtarzem, a prowadzi do niej osobne przejście. W czasie gdy byliśmy w bazylice, akurat odbywał się ślub. Wyglądało to trochę dziwnie – przed ołtarzem nowożeńcy i ksiądz udzielający im ślubu, a nad ołtarzem tłum wiernych wędrujących do figury.

Muzeum Monserrat

Inne ważne dzieła, szczególnie malarskie, znajdują się w Muzeum Montserrat. Muzeum posiada cenną kolekcję dzieł sztuki, a wnętrze jest podzielone na sektory tematyczne. Oprócz drogocennych obrazów znanych malarzy tj. Picassao Dali czy Monet, można zobaczyć między innymi  akcesoria do liturgii czyli kielichy, korony, monstrancje, krzyże itp. Wszystkie te rzeczy były używane od XV do XX wieku. Dzięki temu można zobaczyć jaki był w tych czasach rozwój technik i stylów artystycznych. Muzeum ma również stałą ekspozycję poświęconą historii obrazu Matki Boskiej z Montserrat. Wystawa pokazuje rozwój bogatej ikonografii w różnych epokach, od XII wieku do 1947 roku. Wycieczki są organizowane z przewodnikiem.

Szlaki piesze wokół Montserrat

Szlaki górskie i widoki jakie tu na nas czekały to zdecydowanie najlepszy element wycieczki. Szlaków jest sporo do wyboru. My polecamy Wam niespełna dwukilometrową trasę do Krzyża św. Michała, skąd jest świetny widok na klasztor. Zabierzcie tylko wygodne buty i coś do picia.

Montserrat – czy warto tu przyjechać?

Widoki z góry i świetne szlaki są zdecydowanie na plus. To fajny pomysł na jednodniową wycieczkę z Costa Brava, odpoczynek od plaży i morza  Na minus za to zabudowa dookoła klasztoru, która straszy wyglądem lat sześćdziesiątych poprzedniego stulecia. To typowo komercyjne miejsce, z restauracjami, hotelami i całą tą turystyczną otoczką. Nas nie urzekło to miejsce. Byliśmy, zobaczyliśmy i więcej nie wrócimy.

Noclegi w Barcelonie

My wpadamy do Montserrat zawsze przy okazji pobytów na campingu, a wokół Barcelony genialnych kempingów jest zatrzęsienie! Chociażby Kings, Sanguli Salou czy Playa Montroig 🙂

Jeśli wolicie noclegi w hotelu to zerknijcie na promocyjne oferty na Booking.com 🙂

Booking.com

4 odpowiedzi na “Montserrat w Hiszpanii”

Też mamy podobne odczucia, jak dla nas miejsce przereklamowane, w dodatku trafiliśmy na tabuny innych turystów i zrobiło się bardzo tłoczono, zwłaszcza przy Bazylice.

O! Jak miło, że nie tylko my mieliśmy takie odczucia. Ta komercja i tłumy turystów jakość mocno zabijają efekt WOW 😉

Możliwość komentowania została wyłączona.