Rodzinne wakacje na kempingu
i podróże po Europie

Strona główna > Podróże > Włochy > Jezioro Mergozzo

Jezioro Mergozzo we Włoszech

Jezioro Mergozzo to piękne jezioro, które leży obok większego i zdecydowanie bardziej popularnego jeziora Maggiore. My sami odkryliśmy je przypadkiem, będąc na jednym z campingów nad Maggiore. Wywarło na nas ogromne wrażenie!  Zobaczcie dlaczego.

Jezioro Mergozzo we Włoszech

Krystalicznie czyste jezioro Margozzo nie jest duże, bo ma zaledwie niewiele ponad 8 km2. Dawno temu było częścią ogromnego jeziora Maggiore, od którego obecnie oddziela je pas łąk i pól, na których znajdują się kempingi. To co nas zachwyciło to piękne widoki i niesamowicie czysta woda.  Kilka metrów od brzegu wciąż widać co jest po powierzchnią wody. Miejscowe władze, dbając o jedno z najczystszych włoskich jezior, wprowadziło zakaz korzystania na jeziorze z łodzi spalinowych, dlatego można pływać tylko tu łódkami napędzanymi siłą rąk, rowerkami wodnymi lub na dmuchańcach.  My byliśmy nad Mergozzo w połowie lata. Woda w jeziorze była tak ciepła, że nie dało rady się nią schłodzić.  Wypożyczyliśmy sobie rower wodny i popedałowaliśmy na środek jeziora. Przy okazji byliśmy świadkami jak wędkarz złowił rybę wielkości… psa! Była tak ogromna, że nie mógł jej utrzymać w obu rękach.

Musicie tu uważać na dzieci, szczególnie gdy korzystają z dmuchańców. Wydaje się, że jezioro nie jest duże, ale odpłynięcie od brzegu na materacu czy modnym teraz flamingu na środek akwenu nie jest trudne. Gorzej z powrotem do brzegu. Wiemy z własnego doświadczenia, że odległość wtedy nie jest już taka mała jak się wydaje. Nas wywiało w dmuchanej łódce i sporo musieliśmy się nawiosłować, by wrócić z powrotem.

Wzdłuż jeziora, niewielkimi wzniesieniami prowadzi szlak pieszy z jednego krańca jeziora na drugi. Temperatury powyżej 30 stopni nie zachęcały jednak do wędrówek, więc zostawiliśmy sobie tą przyjemność na kolejną wizytę nad Mergozzo. Po drugiej stronie jeziora w wodzie przeglądało się niewielkie miasteczko, które bardzo nas kusiło. Wybraliśmy się tam następnego dnia.

Miasteczko Mergozzo nad jeziorem Mergozzo

Na północy jeziora, u stóp gór znajduje się miasteczko Mergozzo. Nie jest to typowa miejscowość turystyczna. O wiele mniej w niej turystów niż w miejscowościach nad jeziorem Maggiore, co ma swoje plusy.  Przy wjeździe do miasteczka znajduje się niewielki, płatny parking, ale miejsc jest jak na lekarstwo,  więc trzeba mieć trochę szczęścia by tam zaparkować.  Nam akurat udało się wcisnąć na ostatnie miejsce.  Przy parkingu zaczyna urocza ścieżka poprowadzona przy jeziorze. Dojdziecie nią do samego centrum Mergozzo.  Ze ścieżki co kilkanaście metrów można wejść do wody po kamiennych schodkach. Siedzą tam zazwyczaj mieszkańcy, który w ten sposób odpoczywają od upałów. Na samym końcu znajduje się mała przystań, gdzie są zacumowane są łodzie. Roztacza się stąd widok na całe jezioro.

W miasteczku sporo jest kamiennych domków, ustawionych ciasno obok siebie i poprzedzielanych wąskimi uliczkami.  Nad domami góruje kościelna wieża. Do kościoła wchodzi się po dużych schodach. Nie mogliśmy jednak wejść do środka, bo drzwi były zamknięte. Warto zerknąć na Drogę Krzyżową, namalowaną na ścianach, które tworzą łuk.

Wąskie, brukowane uliczki zawieszone są kolorowymi parasolami. Idealne miejsce na kilka rodzinnych zdjęć  Szczególnie, że poza nami niema więcej turystów. Zapewne dlatego nie ma tu  dużo restauracji czy kafejek. Widzieliśmy ich tylko kilka przy jeziorze. A tak poza tym to panuje tu cisza i błogi spokój. Z tym nam na pewno będzie się kojarzyć Mergozzo.

Jeśli planujecie wakacje nad Maggiore, pamiętajcie o tym zakątku. Warto wybrać się tu na jednodniową wycieczkę czy plażowanie nad Mergozzo. Zobaczcie co jeszcze czeka Was nad Maggiore.

Noclegi nad Mergozzo

My korzystamy z uroków jeziora Mergozzo w czasie pobytu na campingu Continental.

Jeśli wolicie noclegi w hotelu to zerknijcie na promocyjne oferty na Booking.com 🙂