Rebusowy Split

Split to drugie co wielkości chorwackie miasto i stolica Dalmacji. Dzięki rozbudowie portu Split stał się bardzo ważnym węzłem komunikacyjnym. Promem możemy dostać się na pobliskie wyspy, a także do Rijeki, Dubrownika czy włoskiej Ancony.

Centrum Splitu jest dość mocno zakorkowane, miejsc parkingowych mało, a turystów sporo.  Dlatego zaparkowaliśmy w dość znacznej odległości od ścisłego centrum i zafundowaliśmy sobie spacerek wzdłuż wybrzeża. Dzięki temu mogliśmy nacieszyć się widokiem starówki malującej się na tle gór.

Rebusy
Dzisiejsze zwiedzanie połączyliśmy z nauką rozwiązywania rebusów. Dla przedszkolaka, który potrafi już sylabizować najlepsze będą rebusy obrazkowe. Kilka przykładów znajdziecie poniżej. Rebusy można rozwiązywać po dotarciu do zabytków, które planujecie zwiedzić. My zwiedzaliśmy Split ze stoperem. Zagadki rozwiązywaliśmy punktualnie co 10 minut.

Pałac Dioklecjana

Początki miasta datuje się na IV wiek p.n.e., ale prawdziwy jego rozkwit nastąpił w  latach 200-300 ne kiedy to w Splicie cesarz Dioklecjan zlecił budowę pałacu. Budowla była ogromna – ok 38 000 m2 i otoczona murami. Gdy w VII wieku miasto zostało zburzone przez Słowian, w jego miejscu powstało nowe – wśród ruin pałacu i w jego otoczeniu. Korytarze pałacu stały się ulicami, a podzielone komnaty i mury – mieszkaniami. Do dnia dzisiejszego w pozostałościach pałacu mieszkają ludzie.

Spacer wśród ruin pałacu jest fantastyczny.  Centrum otaczają mury obronne, a przejście przez nie odbywa się trzema bramami – Złotą, Srebrną i Żelazną.  Najlepiej zachowana część pałacu to dziedziniec – otoczony dwoma rzędami kolumn. Dziedziniec znajduje się u stóp katedry  Sv. Dujama.

Katedra Sv. Dujama
Katedra została wybudowana na miejscu grobowca Dioklecjana. Wewnątrz świątyni można wypatrzyć motywy gotyckie, renesansowe czy też barokowe. Wnętrze ozdabiają obrazy, malowidła i rzeźby.

Przy katedrze znajduje się 60 metrowa dzwonnica, ze szczytu której rozciągają się widoki na miasto.

Nagroda
Idealnym miejscem na wieczorny spacer i zjedzenie ogromnej porcji lodów jest nadmorska promenada, pełna ławek, palm i restauracji.

Tutaj dajemy do rozwiązania ostatni rebus, który odkrywa co jest nagrodą :)

Split jest piękny tak samo w dzień jak i w nocy , w pełnym słońcu i z burzowymi chmurami :)

Wyłączyliśmy komentarze, gdyż nie nadążaliśmy z odpisywaniem na nie :)
Nie chcielibyśmy żeby ktokolwiek z naszych Czytelników poczuł się zaniedbany ;) Jeśli macie pytania odnośnie podróży, kempingów, parków rozrywki czy gier i zabaw śmiało piszcie do nas maila: globtroterek@op.pl lub wiadomość prywatną na Facebooku www.facebook.com/globtroterek Tam odpowiadamy najszybciej jak się da :)